torsdag den 13. oktober 2016

Farvemosaik

Vi har arbejdet med Johannes Ittens farvecirkel, som viser de primære farver, sekundære og tertiære farver.
Billedresultat for johannes itten farvecirkel
Vi har arbejdet med de primære farver rød, gul og blå, samt med de sekundære farver grøn, lilla  og orange og komplimentærkontrasterne:
Rød og grøn
Gul og lilla
Blå og orange
Udover det, har vi har arbejdet med de tertiære farver og farveklangene i Ittens farvecirkel.
Billedresultat for johannes itten farvecirkel

Vi skulle bruge vores viden om forskellige kontraster til at lave farvemosaikker.


Først lavede vi en komplimentærkontrast. Jeg havde som tidligere nævnt tre muligheder, og jeg valgte at lave en blå/orange komplimentærkontrast.
















Her har jeg lavet en kold/varm kontrast, ved hjælp af de varme farver orange og rød og de kolde farver grøn og blå.


















Dette er en lys/mørk kontrast. Det skabes en tydelig kontrast mellem de mørke farver, lilla og rød,og de lyse farver gul og blå.
















Jeg skaber her en kvalitetskontrast. Det gør jeg vha., at det er en meget ren og klar farve, hvilket vil sige, at den ikke er blandet, men er en primærfarve. Jo mindre blandede, des mere kvalitetskontrast skabes der.















Mængden på billedet, og ikke mindst de blandede farver skaber her en kvantitetskontrast.

















Her lavede jeg en seksklang. Som det ses på billedet tidligere, kan man skabe forskellige farveklange i Ittens farvecirkel. Jeg lavede, som før nævnt, en seksklang ved brug af farverne rød, orange, gul, grøn, blå og lilla.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar