fredag den 21. oktober 2016

Slaveskibet Turner

I grupper skulle vi analysere et billede udfra tre forskellige analytiske synsvinkler:
1. Formanalyse
2. Betydningsanalyse
3. Socialanalyse

I min gruppe fik nedenstående billede, Slaveskibet af William Turner. William Turner (23. april 1775 - 19. december 1851) var en engelsk landskabsmaler. Han er en af de mest kendte landskabsmalere fra det 19. århundrede.

Slaveskibet.jpg
William Turner, Slaveskibet, 1840, olie

Formanalyse
Komposition
Billedet er meget dynamisk, hvilket ses idet det domineres af dynamiske former og bevægelse. Bevægelsen skabes fx i bølgerne, og det, at skibet ligesom "vipper", og er diagonalt skaber også dynamik.
I forgrunden ses slaver, der er blevet kastet overbord. Der stikker hænder, fødder og kæder op af vandet. I mellemgrunden lægger man mest mærke til skibet, og i baggrunden ses solen, som det mest iøjefaldende.
Det gyldne snit, som er et talforhold - phi, kan bruges til at fremhæve forskelligeelementer. Man går 38 %, som vist med de røde streger ovenfor, og det danner det gyldne snit. På dette billedet ligger skibet akkurat udenfor midterfeltet, men enkelte master rækker netop ind i billedet og flytter blikket hen på skibet.

Lys og skygge
Lyset i billedet kommer fra en naturlig og synlig lyskilde, idet solen er lyskilden. Solen spejler sig i vandet. Bølgerne danner egenskygge, hvor de slår over, og nogle af kropsdelene danner slagskygge på vandets overflade.

Rum og farver
På billedet er farverne med til at skabe rum, og der er brugt en kold/varm kontrast, som får de røde (varme) farver til at trække frem i billedet, og de blå (kolde) farver til at trække i baggrunden. De tre primære farver, rød, gul og blå er alle anvendt i baggrunden, og i forgrunden er der mærke jordfarver.

Betydningsanalyse 
Slaveskibet er på vej mod endestationen med skibet fyldt af slaver, og på vejen bliver nogle slaver kastet overbord, som er dem, der ses i forgrunden. Det er som om, når man kigger på skibets spor i vandet, at det er sejlet hen mod solen, altså lyset og det "gode", men i sidste øjeblik drejer det til venstre og sejler direkte ind i mørket. Det virker meget dystert og dét, at der stikker diverse lemmer og kæder op af vandet, får det til at virke drabeligt.

Socialanalyse 
Billedet er malet i 1840, hvor slaver stadig var en udbredt ting, og ikke mindst et stort samfundsproblem. Det samfundsproblematiske belyses i høj grad,og der sættes fokus på problemet med slaver i dette maleri. Udover, at der sættes fokus på selve slavehandlen, så sættes der også fokus på bahandlingen af disse. På den måde bærer præg af og afspejler datidens politiske og historieske fokuspunkter.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar