Høstakke(Solnedgang), 1890-91. Olie på lærred.
73X92,7
cm, Museum of Fine Arts, Boston.
I
Monets maleri, Høstakken, er der brugt mange jord- og varmefarver. Der anvendes
også kolde farver, og der er skabt komplementærkontraster fx i skyggen, som
høstakken kaster, er der brugt en gul/violetkomplementærkontrast, hvilket
hjælper med at forstærke udtrykket.
I
maleriet er lyset skabt fra en ekstern og naturlig lyskilde, nemlig solen.
Solen skinner fra højre side af billedet, hvilket kan ses på høstakkens skygge.
Høstakken danner også en slagskygge, hvori komplementærkontrasten, som
tidligere nævnt, mellem gul og violet opstår.
Farverne
i maleriet er benyttet til at skabe rum. Høstakken har en varm farve, og de
røde og varme farver får høstakken til at trække frem i billedet, idet skyggen,
der kastes derfra er blålig og koldere i udtrykket. Det føles som om lyset
kommer tættere på en, og der er en lys/mørk kontrast ved høstakkens top. Monet
anvender også repoussoir ved husene bag høstakken. Repoussoir er en måde at
skabe afstand mellem billedet for- og baggrund.
Hvis
man zoomer ind på billedet, kan man se, at Monets penselstrøg er små, korte og
mange. Penselstrøgene er også malet i mange forskellige retninger.
Stemningen
og indtrykket man får af naturen i maleriet er meget flot, idyllisk, fredsfyldt
og farverigt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar